Hemsida Till salu För uthyrning Om oss Hur försäljningen går till Stadsinformation Kontakt Dina fastighetsönskemål  

Share
Stad :
Område :
Villkor :
Typ :
M2 :
 
Pris :
 
 
Referens kod :
 
FÖRFARANDEN

FÖRFARANDET VID KÖP AV FASTIGHET ELLER MARK

Gör ditt köp via en mäklare! 
Den viktigaste faktorn för ett lyckat köp är att du arbetar med en väletablerad mäklare som talar ”ditt språk” och som kan guida dig rätt genom varje steg i processen.
Innan du ger dig ut på jakt efter en egendom i Turkiet rekommenderar vi dig att planera noggrant före.
Detta sparar dig tid samt att det hjälper dig att undvika en del problemfällor. 
I Turkiet finns det flera potentiella fallgropar, te.x. så har många bostäder inte sin lagfart “TAPU”  eller  saknar fastigheten bygglov, vilket ger problem för dig som ägare.
Det är också viktigt att veta att det finns olika "typer/status" av TAPU och vissa tillstånd krävs. För dig som köpare/ägare medför detta olika 
rättigheter och skyldigheter.

Att köpa bostad för utländska personer i Turkiet är en enkel process. Många människor som köper en fastighet i Turkiet köper med syftet att göra en ren investering, vissa söker efter en semesterbostad med syfte att även kunna göra sig en förtjänst genom uthyrning och andra köper en bostad med syfte att tillbringa mer tid i. Fler och fler väljer även att köpa en affärsverksamhet och starta upp ett företag. Anledningarna kan vara många och variera, men när det är dags, så är det viktigt att du som potentiell köpare av en fastighet i Turkiet förstår de rutiner och den process som är runt omkring. 
Att köpa en fastighet i ett främmande land kan bli problematiskt om det inte görs rätt från första stunden!

Gör dina efterforskningar - före.
Börja med att göra efterforskningar. Många frågor dyker upp och många beslut måste tas. Titta på objekten på vår hemsida för att få en uppfattning om vilka egenskaper, fördelar och nackdelar som finns och jämför prisskillnaderna som uppkommer. 
Därefter är det dags att du bestämmer dig för vilken kombination av läge, fastighetstyp och pris som är mest lämpad för dig. Det är inte bara viktigt att du väljer rätt fastighetsmäklare, utan lika viktigt är att du tittar på det byggbolag som står bakom bostaden.
När du köper en fastighet i Turkiet skall du titta på mer än bara priset! 
ALTOF REAL ESTATE väljer med  stor omsorg och noggrannhet ut vilka objekt som vi presenterar och förmedlar åt våra kunder.

Visningstur.
Även om vår hemsida kan ge dig mycket information kan den aldrig ersätta den vikt av värde som en visningstur innebär. 
ALTOF REAL ESTATE erbjuder personligt organiserade visningsturer.
Vi hjälper dig med att hitta rätt flygbiljett och arrangera transfer till och från flygplatsen samt arrangera boende åt dig.
Vi ger dig den bästa möjliga service och besvarar dina frågor medan vi hjälper dig att finna en bostad som passar dina behov och önskemål.
När du funnit ett intressant objekt hjälper vi dig med alla detaljer så att du kan fortsätta din köpeprocedur.
Är det så att du sedan köper en fastighet genom oss på ALTOF REAL ESTATE, så får du kostnaderna för flyg och boende tillbaka av oss.

Organisera din ekonomi.
När du väljer ALTOF REAL ESTATE som mäklare slipper du pressen på dig "att du måste ta ett beslut att köpa en bostad då du är i Turkiet".
Men om du planerar att gå vidare med ditt beslut om att göra en investering medan du är i Turkiet, rekommenderar vi dig att kontrollera din finansiella status innan du anländer.
Oavsett om du planerar att besöka Turkiet för att köpa eller bara för att forska, måste du veta din ekonomiska situation.
Att köpa en färdig bostad eller en bostad som är under uppbyggnadsstadiet betyder som regel olika betalningsmöjligheter.
En allmän regel är att betalningsvillkor och inköpspris går hand i hand. Därför behöver du vara väl insatt i din ekonomiska situation och veta hur mycket pengar och hur snabbt du kan föra över dessa när du lägger ditt erbjudande.
Generellt är det inte nödvändigt att ha tillgång till stora summor av kontanter. I de flesta fall fungerar det med att göra betalningen via banktransfer efter att du har lagt en kontant deposition för att säkra ditt köp.
Om du däremot räknar med att behöva tillgång till din köpesumma under ditt besök, kontrollera då med din bank innan du reser hur lång tid det tar att lösgöra ditt kapital  från ditt konto, göra en eventuell överföring till Turkiet,  och hör efter vad som krävs för att banken skall hjälpa dig med detta.
Om du funderar på att göra ditt köp med lånade pengar, rekommenderar vi att du diskutera detta med din låneutgivare och ber att få en skriftlig bekräftelse på det belopp du kan låna och inom vilken tidsram beloppet kan delas ut. Turkiska bolån är numera också ett alternativ för utländska köpare.
För mer information om detta kontakta oss så ger vi dig aktuell information.

Rätten för utlänningar att få köpa fastighet i Turkiet.
Utlänningar får köpa fastigheter i Turkiet enligt de punkter som föreskrivs nedan.

- Fastigheten skall ha en lagfart (TAPU) som är registrerad på lagfartskontoret.
- Fastigheten måste ligga inom ett godkänt område.
- Fastigheten får inte vara belägen inom militär mark.
- Marken får ej tillhöra skogsförvaltningen.
- Du som utlänning måste tillhöra någon av de nationaliteter som har ömsesidig rätt att köpa.

Till skillnad från många andra länder, kan vi som skandinaviska utlänningar i Turkiet köpa egendom i vårt eget namn.
En turkisk lagfart, en så kallad TAPU, är den absoluta äganderätten.
TAPUN visar att fastigheten officiellt har registrerats och ägandet kan inte ifrågasättas.
Nationaliteter med ömsesidiga rättigheter omfattar alla europeiska nationaliteter.
Om du är osäker på din status gällande att få köpa en fastighet i Turkiet, kontakt oss så hjälper vi dig med den information som du behöver.

Proceduren vid ett köp.
Köpeprocessen i Turkiet är mycket lik den som i många andra europeiska länder använder sig av.
En deposition betalas vid kontraktskrivning och en slutbetalning ges i samband med överlåtelse av lagfarten.
Där emellan styr köpekontraktet upp eventuella resterande betalningar.
Den enda avvikelsen som finns i den Turkiska processen är kravet på att det måste finnas ett ”militärt godkännande”. 
Även om detta låter dramatiskt, är det bara en enkel standardprocess som måste ske. När depositionen är betald, hjälper vi dig med diverse ansökningar som behövs.
En kopia av köparens pass och detaljer om fastigheten skickas in till millitära myndigheter.
Godkännandet beviljas numera enbart några få veckor senare, och efter det kan man slutföra köpeprocessen. 
Vi tar självklart hand om köpeprocessen åt dig!

Kontrakt.
När du har hittat "din" bostad i Alanya och bestämt att du vill gå vidare med ett köp, kommer ett köpeavtal att upprättas och en deposition skall betalas.
När alla parter har undertecknat kontraktet och en betalning av depositionen är gjord, blir kontraktet bindande.
Depositionssumman varierar från fastighet till fastighet, men som regel gäller att man lägger en deposition på 10% av köpesumman.
Om du vid senare tillfälle vill dra dig ur avtalet förlorar du depositionen, men om säljaren skulle dra sig ur avtalet har du rätt till att återfå den deposition du lagt, en straffklausul gäller vid ett sådant tillfälle.
Det finns flera möjligheter att använda sig av när det är dags att teckna ett kontrakt och säkra köpet. I vissa fall rekommenderar vi att du som kund  använder dig av en advokat.
Denna kostnad tillkommer dig som kund. Alternativt så rekommenderar vi en notarius publicus, som också är en säker process och är något billigare alternativ än att använda sig av en advokat.
Notarius Publicus kontrollerar dock inte om fastigheten är ”ren”, vilket en advokat gör. Som ett sista alternativ, kan ett kontrakt mellan parterna utan övrig inblandning ske.
Detta är det mest  vanliga tillvägagångssättet och det billigaste alternativet för dig som kund.
Innan du skriver på kontraktet hjälper vi dig att kontrollera villkoren i avtalet!

Användning av fullmakt.
Det enklaste och mest bekväma sättet för utlänningar att köpa en bostad i Turkiet är att ge standardfullmakt genom Notarius Publicus.
Här finns många former av fullmakter tillgängliga och omfattar alla olika sammanhang, men den allmänna fullmakten för att köpa en fastighet är den vanligaste.
Med ditt godkännande kan 
din fullmaktshavare underteckna köpekontraktet, förvalta bankkonton för betalningar och agera på uppdrag av dig för att slutföra processen och alla formaliteter.
Detta innebär att du själv inte behöver befinna dig på plats i Turkiet för att slutföra de olika stadierna kring köpeprocessen.
Om en bostad skall köpas i flera personers namn behöver alla köpare närvara i Turkiet för att ge fullmakt
.
Detta är naturligtvis upp till var och en hur och vad man känner sig bekväm med, vill du hellre sköta allt själv så finns vi självklart där vid din sida och svarar och bemöter eventuella frågor eller problem.

Slutförande.
Vid slutförande måste både köpare och säljare (eller dess fullmaktshavare) mötas personligen på det lokala fastighetskontoret för överföring av lagfarten. 
Denna process tar normalt bara någon timme och ett ombud är på plats under hela processen.
Utländska köpare är skyldiga att ha en officiell översättare närvarande för att intyga registreringen.
Detta betyder och är trygghet för oss utlänningar, inget kan göras utan officiell översättare.
Köparen skall enligt lag ha betalat in skatt och avgifter innan lagfarten slutligen undertecknas.
När alla parter har signerat, avslutas processen och försäljningen är klar.
Undertecknande av detta dokument innebär att fastigheten och äganderätten nu har övergått till den nya köparen och köparen blir registrerad i fastighetsregistret. 
Vid överlåtelsen av lagfarten skall hela köpesumman vara betald till säljaren.

Lagfart - Tapu.
TAPU eller TAPU SENEDI som lagfarten heter på Turkiska är ett juridiskt dokument som visar att du har äganderätt till fastigheten.
Ägarens fullständiga namn och foto och detaljerad information finns uppgi
vet på detta dokument.
När du köper någon typ av fastighet eller mark måste du se till att du får din TAPU från mark- 
och registreringskontoret i det område där du köper din fastighet. 

Nedan ser du hur en TAPU ser ut och finner förklaringar till vad de olika kollumnerna innebär.

Turkiye Cumhuriyeti Tapu Senedi = Turkiska Republikens lagfart.

A) Ana Gayrimenkulun = Beskrivning, plats och information för fastigheten.
1. Foto = Fotografier
 av alla ägare ska fästas högst upp till höger på TAPUN. Fotografierna måste förseglas med en stämpel och undertecknas av en tjänsteman på TAPUkontoret.
2. 
IL = Län. 
3. 
ilce = Distrikt/Stad.
4. 
Mahalle = Område/Kvarter.
5. 
Koyu = By.
6. 
Sokak = Gata. 
7. 
Mevkii = Plats.
8. 
Pafta No. = Speciellt “pafta nummer som detaljerat visar vilken plats.
9. 
Ada No. = Speciellt “ada” nummer som detaljerat visar vilken plats.
10. 
Parsel No. = Speciellt “parsel”  nummer som detaljerat visar vilken plats.
11.
 Niteligi = Visar vilken typ/status av/på fastighet/mark det är. 
12. 
Yuzolcumu = Yta/storlek på marken.
13. ha = Hektar (10.000m2).
14. 
m ² = Kvadratmeter. 
15. 
dm ² = Kvadratdecimeter.
Summering av dessa tre ovanstående summorna bör motsvara den totala storleken på marken.

B) B) Type of Tapu ( Title Deed ) = Kollumnen visar vilken typ av lagfart du har.
1. Kat Mulkiyeti = Visar vilken typ av status den oberoende enhet som är färdig för att tas i bruk på speciell mark har. 
2. Kat Irtifaki = Visar vilken typ av status den oberoende enhet som är INTE är färdig för att tas i bruk på speciell mark har. (Beror ofta på att arbete pågår eller tillstånd inte finns).
3. Devremulk =  Visar om enheten har något tidsbestämt ägande.

C) Bagimsiz Bolum =  Information om den oberoende 
enhet och villkor för äganderätt. 
1. Satis Bedeli = Faktiska inköpspriset av fastigheten som uppgetts till myndigheterna.
2. Arsa Payi = Markfördelning, visar på hur stor del av marken som tillhör den oberoende enheten.
3. Block No = Visar exakt vilket fastighet, block och lägenhets nummer det gäller.  
4. Kat
 No =  Våningsplan.
5. Bagimsiz Blok No = Oberoende enhetsnummer.
6. Edinme Sebebi = Visar på anledningen till att egendomen har förändrats, från vem till vilka fastigheten har sålts och annan relevant förklaring.
7. Sahibi = Namn på nuvarande ägare. Fler än en person kan äga samma fastighet. Denna typ av ägande fördelas 
på antal andelar som var person äger av fastigheten/marken. 

D) Detta
 avsnitt längst ned i lagfartet användas endast för internt bruk av myndigheterna.
TAPUN måste
 vara försedd med en stämpel i den centrala delen av
 botten, och skall vara  undertecknad av en 
TAPU tjänsteman.

* Genom att kontrollera namn och fotografier på TAPUN kan man fastställa vem som är befintlig ägare.

ALTOF EMLAK,İNŞAAT
Adress : Damlataş cad 34, 07400 Alanya - Antalya - TURKEY
Telefon nummer : +90 242 511 5007 Fax : +902425117535 E-post : info@altof.se
  79228 Källor